Поширення автотранспорту на електротязі продовжує викликати обговорення. Існують прихильники, навіть ентузіасти, але є і критики – від тих, хто просто вагається відмовитись від традиційного бензину, до тих, хто запевняє, що «електрички» можуть призвести до блекауту, якщо їх стане занадто багато.
Питання насправді цікаве. Українська енергетична система була спроектована багато років тому – коли головними споживачами були лампи, телевізори та холодильники. Зараз у кожній квартирі безліч пристроїв, а іноді ще й електрокар – споживач, який вже не поміститься у квартирі.
Але усі ці дискусії без фактів мало чого варті. Тому спеціалісти Інституту досліджень авторинку разом з аналітичним центром DiXi Group вирішили вивчити тему детально: чи вистачить електрики для всіх, незважаючи на електромобілі, і чи є ліміт, після якого наступний автомобіль може викликати перевантаження системи.
Автопарк електромобілів в Україні
На жовтень 2025 року в Україні зареєстровано 193,5 тис. електричних транспортних засобів, серед яких 98% – легкові електрокари, а інші – комерційні моделі класу LCV.
На основі відомостей ІДА були визначені основні параметри для обчислень.
У топ-10 найпоширеніших моделей входять автомобілі, які складають більше половини (57%) всього автопарку. Аналіз їх розподілу за віком та типом дозволив встановити середнє споживання електроенергії:

Далі – пробіги.
Найбільш популярна модель в Україні, Nissan Leaf першого покоління, в середньому долає 11 400 км на рік. Власники Volkswagen e-Golf – приблизно 13 500 км, а Tesla – на рівні машин з ДВЗ: 17 000 км на рік.
Врахувавши ці показники пропорційно до долі кожної моделі (враховано весь модельний ряд), отримуємо середній пробіг 12 800 км на рік для типового українського BEV.
Енергоємність електромобілів
Маючи пробіг і середнє споживання, можливо обчислити добову, місячну та річну потребу автопарку в електроенергії:
Середньодобове споживання:
- літній період – 1 141 МВт-год
- зимовий період – 1 480 МВт-год
Середньомісячне споживання:
- літній період – 34,7 ГВт-год
- зимовий період – 45,0 ГВт-год
Отже, річна потреба у форматі «на рух», з урахуванням сезонності, становить 468 ГВт-год. Проте це значення показує споживання у вигляді «від акумулятора до коліс плюс бортове обладнання», але не враховує додаткові витрати, які неодмінно присутні. Це ККД інверторів та зарядних пристроїв, функціонування систем охолодження та обігріву акумулятора, де втрачається в середньому 10-15% енергії. Застосувавши усереднений коефіцієнт у 12%, ми отримуємо, що фактичний попит українського парку електромобілів на енергію з мережі становить близько 524 ГВт-год на рік. Саме це число демонструє їх загальний вплив на енергосистему.
Для порівняння це приблизно відповідає обсягу сукупного електроспоживання усією Україною протягом 1…1,5 зимового дня, або близько 1,5…2 літніх днів.
Українська генерація: чи вистачить «струму»?
Згідно з даними порталу Energy Map, виробництво та споживання електроенергії в Україні змінювалося через війну, пошкодження інфраструктури та окупацію частини потужностей.
Наведемо декілька показників:
- 2020 р. – вироблено 148,9 ТВт-год, спожито 116,2 ТВт-год
- 2021 р. – вироблено 156,6 ТВт-год, спожито 125,7 ТВт-год
- 2022 р. – вироблено 113,5 ТВт-год, спожито 86,0 ТВт-год
- 2023 р. – вироблено 105,8 ТВт-год, спожито 83,2 ТВт-год
У порівнянні з цими масштабами, річне споживання всіма електромобілями (524 ГВт-год) складає всього 0,63% від спожитої у 2023 році (це останні доступні дані) електроенергії.
Для прикладу: побутовий сектор країни споживав в останні роки близько 30 ТВт-год на рік, промисловість – понад 50 ТВт-год.
Тобто усі електромобілі разом споживають приблизно 1,75% від побутового споживання країни.
Коли і як вони заряджаються
Електромобіль не використовує енергію рівномірно – все залежить від часу заряджання.
Згідно з даними IEA, gridX та Mobility Portal, 70…85% всіх зарядних сесій в Європі припадає на домашню або офісну «повільну» зарядку з потужністю 2…3 кВт (рідше – до 7…9 кВт).
В Україні ситуація аналогічна: 80…90% зарядок відбувається вдома, переважно вночі, що заохочується зниженим нічним тарифом.

Таким чином, близько 80% електромобілів споживають електроенергію невеликими порціями, у години найменшого навантаження на систему. В цей час енергетики навіть зменшують потужність через надмірну генерацію.
Швидкісні зарядні станції з потужністю 50…250 кВт забезпечують лише меншу частину денних зарядок, і кожна з них під’єднана до мережі через захисну автоматику, яка запобігає перевантаженню локальних ліній чи підстанцій.
Висновки
Існуючий парк електромобілів, споживаючи приблизно 0,6% від загального споживання електроенергії, не може створити загрози для енергосистеми.
Навіть збільшення кількості вдвічі чи втричі до 0,6 млн авто підніме споживання до рівня близько 1,9%, що також не є критичним.
Варто пам’ятати, що генерація в Україні працює за принципом балансування під навантаження: якщо попит збільшується, збільшується і виробництво. Головне – щоб генеруючі потужності не зазнавали руйнувань від війни.
Прогноз і перспективи
Якщо темпи росту електромобільного парку збережуться на рівні +50 тис. авто щороку, до 2030 року в Україні буде близько 450-500 тис. електромобілів.
Їхня потреба в енергії складатиме приблизно 1,35 ТВт-год на рік – близько 1,3 відсотка від генерації рівня 2023 року.

Основною проблемою стане не стільки виробництво електроенергії, скільки місцева інфраструктура – здатність підстанцій, внутрішніх мереж і житлових будинків витримувати масове встановлення зарядних пристроїв. Це питання вже частково враховується у нових будівельних нормах і міських енергетичних планах.
Думка експерта
«На сьогодні електромобілі не становлять загрози для енергетичної системи України, а подальший розвиток такого автопарку передбачений стратегічними документами, такими як Національний план з ВДЕ та Національний план з енергетики та клімату, з метою декарбонізації транспорту. Разом з тим, відповідальне використання електроенергії залишається важливим, особливо у воєнний час. Рекомендуємо заряджати авто вночі, коли навантаження на систему менше, або у сонячні дні вдень, коли генерується надлишок енергії СЕС. Уникайте пікових годин споживання зранку (з 8:00 до 11:00) та ввечері (з 17:00 до 23:00), а також прислухайтеся до порад «Укренерго», яка регулярно інформує, коли краще використовувати потужні прилади, а коли варто утриматися», – Оксана Зуєва, старша експертка з відкритих даних DiXi Group.
Источник: news.infocar.ua



